• Hoppa till huvudinnehåll
  • Skip to secondary navigation

Kerstin Lundberg Hahn

Författare

  • Hem
  • Om mig
    • Vem är jag?
    • Vanliga frågor
    • Priser och utmärkelser
    • Bildgalleri
  • Besök
    • För 6-9-åringar
    • För 8-12-åringar
    • För högstadiet
    • För pedagoger
  • Blogg
  • Kontakt
  • International
  • Barn/ungdom
    • Tidens väv
      • Kolvinge
      • Valablod
    • Min hemliga tvilling
    • Pojken från längesen
    • Barnkolonin
    • Lyckokakan-serien
      • Lyckokakan
      • Mandelhjärtat
    • Skuggan i väggen
    • Vitas hemlighet
    • Backlist
      • Innan helgen är över
      • Drömbärarna
      • Böckerna om Fredde, Zacki och Mimmi
        • Bakom masken
        • Svart bälte
        • Stormens ögon
      • Böckerna om Kajsa och Johan
        • Fågeltjuvarna
        • Kalla diamanter
        • Misstänkt ljus
  • Lättläst
    • Fröken Spöke
      • Lyssna på Fröken Spöke
      • Fröken Spöke på andra språk
      • Ny Fröken Spöke!
    • Typiskt Tobias
      • Tobias på andra språk
    • Nora
      • Det brinner, Nora
      • April, april, Nora
    • Skräck
      • Det som lever under oss
      • Den som vaktar gården
    • Lättläst vuxna
  • Noveller mm
    • I väntan på bussen
    • När kylan kommer
    • Det som existerar
  • Facklitt
    • Strategier för läsförståelse
  • Alla böcker
  • Books in English

Om högläsning och lycka

Hela förra veckan bloggade jag för BarnBoksNätets räkning. BBN är ett nätverk som samlar barn- och ungdomsboksförfattare och illustratörer i västsverige. Nu har vi börjat blogga, gemensamt, fast en vecka var. Vi hoppas det blir omväxlande, underhållande och allvarligt i en bra blandning. Ta en titt och tipsa andra som du tror kan vara intresserade av att läsa om författarnas och illustratörernas syn på sitt arbete: BarnBoksNätets blogg

Jag använde min sista dag på BBN:s blogg (söndag 25 april) till att blogga om högläsning – min kära käpphäst. Här kommer den texten i repris:

Kritikern Pia Huss pratade i svt:s debatt om att den censur och änglighet som det talas om i barnbokskretsar  just nu är ett ”bråttomproblem”, i alla fall delvis. Att vi vuxna är så fokuserade på att klara av godnattsagan snabbt att vi undviker böcker med svåra ämnen som kräver samtal och funderingar. Jag tror att hon har rätt och jag befarar att högläsningen riskerar att åka ut med samma badvatten.

Kan barnen läsa själva så ”frigörs ju tid till annat”. Och finns det möjligen en liknande stress i skolan? Att det är så många ämnen som ska hinnas med, att högläsning – som ju tar tid – får stryka på foten?

För det tar tid att läsa högt. Både själva läsningen, men också pratet som hör till: Funderingar kring berättelsen, associationer till egna erfarenheter och undringar. Därför passar högläsning dåligt in i bråttomsamhället.

Om det är sant så riskerar många barn att gå miste både om komplexa berättelser och de samtal och den gemenskap som föds ur högläsningssituationen.

hoglasning_1

Så deprimerande!
Men sedan tänker jag att det ju finns en massa motrörelser till det uppskruvade tempot i samhället: yoga, slow food, medveten närvaro, meditation.

Kanske är det så man ska ”sälja in” högläsning:
Så blir du lycklig – läs högt för dina barn!

Copyright © 2025 Kerstin Lundberg Hahn · Producerad av Webbverkstaden.com · Logga in