Författarbesök
Passar skolans år 2-6
Under en lektionstimme, en dubbeltimme eller en storsamling kan jag till exempel:
– berätta hur jag får mina idéer
– visa hur man kan konstruera en deckare eller en spökhistoria
– involvera barnen i en påhittarövning som ger skrivlust
– berätta om samarbetet mellan författare och illustratör
– läsa ur en kommande bok
– diskutera och svara på frågor
Skrivarverkstäder & skapande skola
Att hjälpa eleverna att hitta sina egna inre bilder och börja uttrycka dem i ord – det ser jag som mitt viktigaste uppdrag som skrivarpedagog, oavsett om eleverna vill skriva spänning och action eller något helt annat. Här är några möjligheter:
* Kom igång med spänningsskrivande:
(Passar skolans år 3-6)
Under en dubbeltimme visar jag utifrån en av mina böcker hur en deckare eller en spökhistoria kan byggas upp. Sen skapar vi tillsammans grunderna till klassens egen. Jag ställer författarfrågorna, eleverna bestämmer innehållet. Det här är en populär dubbeltimme där aktiviteten i klassrummet är hög, eleverna får insikter om att skapa miljö och karaktärer, att jobba med gestaltande beskrivningar och skrivarlusten väcks! Uppföljningsövningar till klassens pedagog ingår.
* Författarens verktygslåda:
(Passar skolans år 3-6)
En skrivarverkstad uppdelad på tre tillfällen (à 60-120 min) med viss tid emellan. Passar utmärkt inom ramarna för Skapande skola. Vi undersöker författarens verktygslåda i olika övningar där vi går på ordjakt, letar bilder i huvudet och skärper sinnena för att skapa levande texter, både individuellt och i grupp. Eleverna producerar flera kortare och längre texter.
Författarbesök, särskolan
Jag träffar gärna särskolegrupper. Tillsammans med ansvarig lärare bestämmer vi innehåll. Serien om Fröken Spöke brukar uppskattas!
Bokar gör du enklast via Författarcentrums kostnadsfria förmedling: