En speciell vecka II

Publicerat den 4 april 2011 kl.16:42

Förra veckan var det alltså Litteraturveckan i Göteborg. Så här fortsatte veckan för mig. Kort rapport och bildkavalkad:

Onsdag, Buråsskolan:
Träffade f-klass + 1:or – 3:or. De hade förberett sig mycket och hade många frågor. I f-klassen hade de t.ex. läst ”Vitas hemlighet” och ritat sina funderingar om hur en varulv kan se ut.


Grrrr …!

Apropå ett tema i boken fick jag också se några fina gluggar:

    
Tandtappartider – ett slags övergång från liten till lite större?

Ja, och i en av klasserna som hade läst deckare hade lärarna bland annat jobbat med karaktärerna. Så här kunde det se ut:


Fredde, Mimmi & Zacki, collage- och blandteknik

Torsdag, Kannebäcksskolan:
Träffade både yngre och äldre elever, från åk 1 t.o.m högstadiet. Pratade förstås om olika böcker och olika teman. Jag besökte förresten Kannebäcksskolan för ett par år sedan, och det var ett kärt återbesök. På Kannebäcksskolan finns bland annat klasser med döva elever så jag jobbade en stor del av dagen med teckenspråkstolkar. Så här såg det ut:


Teckenspråkstolk Malin Jansson i full action. Jag undrar vad det är jag säger?


Teckenspråkstolk Pia Anlow. Visst ser vi lite ut som om vi dansar?

I en klass med yngre elever hade de förresten jobbat fint med inlevelse efter att ha läst ”Vitas hemlighet”. Alla elever fick rita (om de ville) och skriva i jag-form utifrån Vitas perspektiv meningar som började med Jag är/Jag tycker/Varför/Man borde/Jag älskar … Det blev väldigt starka små texter:


Särskilt fäste jag mig vid: ”Man borde vara Simons storasyster” – en liten läsare som hittat en viktig kärna i boken.

Fredag, Gustaviskolan:
Glömde kameran igen. Tyvärr. Här är skolan där spårvagnarna bullrar förbi precis utanför knuten vid Grönsakstorget i centrala stan. Mysiga klasser ( f- 3). Största överraskningen: När jag berättade om min barndomsdröm om att bli astronaut så sjöng de för mig: I am an astronaut, I am an astronaut …

Och sedan var Litteraturveckan över för den här gången.

Etiketter:

Skriv nåt här!